Adományvonal

Megjelent a Konteókönyv!

Apró_konteó_230.jpg

Sanya-Csuri főz

Ez egy olyan főzőcskéző blog, amelyben a receptek sosem úgy kezdődnek, hogy "hozzávalók", és azt se mondjuk meg hány fokos legyen a sütő! Ellenben ötleteket adunk, variációs lehetőségeket sorolunk fel, a kaják többsége pedig nagyon gyorsan és kevés melóval készíthető el. Hetente egy főzési ötlet azoknak, akik eléggé lezserek és nem a konyhában akarják leélni az életüket. De szeretnek jókat enni!!

Hányan vagytok most?

website stats

Itt vannak az éhesek...

Utolsó kommentek

  • ll: 1456? Nándorfehérvári győzelem. Ezek után kérdésem ha magyar gyerek vágja a törököt, akkor annak a... (2014.11.22. 14:36) A só
  • ll: www.google.hu/imgres?imgurl=http://www.zoldstudio.viragcenter.hu/fuszer/szeklice4.jpg&imgrefur... (2014.11.22. 14:10) A sáfrány
  • szilvi1960: Hát igen, úgy az igazi egy nap ha kávéval indul :) Én már megittam a reggeli tchibo adagom, és dél... (2012.03.02. 12:33) A tiltott ital, a kávé
  • albaildiko: egy kis segítséget szeretnék nyújtani, hogy ne legyen annyira koszos a gáztűzhely, a gázrozsa köré... (2011.10.22. 09:39) Sültpaprika-saláta
  • Mangi: Fantasztikus ez a recept(is)! Gyermekkorom hamisítatlan ízei. Sajnos az anyámtól nem tanultam meg ... (2011.06.10. 12:56) Salátaleves
  • Utolsó 20

Csurtusék utaznak

Nincs megjeleníthető elem

GA

Csili kon kárne - percek alatt

2007.10.05. 00:35 Csuri / Bariildi

Ha semmi ötletünk hogy mi legyen a vacsora, "nincs otthon semmi" elkészíthető, és időnk sincs pepecselni - sőt, még valamely ffiember kedvében is akarunk járni,

na akkor itt egy javaslat.


Valami azért kell hozzá persze, de ilyen dolgokat szoktam tartani itthon, és ezt nektek is csak ajánlani tudom:


Amint látjuk, csupa "friss" kaja...

A csomagolt darált húsból én a sertés+marha keveréket szeretem a legjobban (nem túl zsíros, mint a disznóhús, de nem is túl száraz, mint a tiszta marhahús, szóval pont jó).
Ilyet 2-3 tálcányit mindig veszek ha hipermarketben járok, egy ilyen tálcányi pont elég egy adag kajánkhoz.

Melynek neve rendesen: chili con carne, és mint tudjuk,ég Colombonak is a kedvence, különösen ahogyan azt egy kis csehóban készíti a cimborája.

A fagyott húst beledobjuk egy teflony edénybe, amelybe előzőleg már került egy kis olaj.


 











Ezután a gyorsítás érdekében ráöntünk kb 2 deci vizet és nagy lángon elkezdjük kifagyasztani - főzni.

Ha fakanállal lekapargatjuk időnként a külső, már kifagyott/megfőtt réteget, és forgatjuk a tömböt, akkor hamarosan ilyen állapotú lesz a dolog:


Maradjon nagy lángon, hogy főjön le róla a víz, egy picit lehet sütni is a "morzsákra" szétkavargatott-nyomkodott húst.



Ilyenkor már picit sózom és borsozom (cayenni bors nagyon megy hozzá - de fűszerekről később).

Ezután a nagy erőfeszítéssel előállított bab és kukorica konzerveket (végül is ki kellett nyitni, és az nem semmi...) rázúdítom a húsra.

Zárójelesen jegyzem meg, hogy szárazbabból szerintem a legkényelmesebb, sőt legfinomabb is a konzerv: mindig puha, a héja nem kemény, érdekesképpen nem puffaszt úgy, mint a házilag főzőtt, stb. - habár alapvetően persze nem vagyok konzervpárti, de ez kivétel.

Most csak ez a piros bab volt itthon, de az az igazi, ha sikerül több félét összekombinálni. A Bonduelle-nek meg a másiknak is van piros, fehér, apróbb és nagyobb szemű szárazbabja, a fehérből pedig olyan is, ami paradicsomos vagy csilis mártásban fetreng.
Bármelyik jöhet, sőt az kifejezetten jó, ha van közte mártásos is. Normál esetben legalább három félét rakok bele, de most csak ez volt itthon.
A kukorica nem kötelező, de én szeretem bele, most pedig a babot is kicsit helyettesítette.
Bonduelléknek van olyan kombinezonjuk is, ami szószos és kétféle babos (?) és kukoricás is. Ez a fajta önmagában is elég.

Mivel jelen esetben nem volt szószos konzervem, hát kreáltam rá szószt, nagy erőfeszítésekkel, ami a következőből állt: olaszos és csípős Univer kecsapot raktam rá jó sokat (a flakon egyharmadát), meg Té egy középcsípős szószából egy kicsit, meg dobozos paradicsom ivólevet hígításnak.


 

 

 








Ezzel még kicsit rotyogtatjuk, de már lassúbb lángon.

Fűszerezés: elvileg csili, ugyebár, vagyis csípősnek illik lennie. Hogy mennyire, az ízlés kérdése. A csípősítés mehet csili porral vagy magyar csípőspaprikával, de (mint említettem) én a cayenne-borsot szeretem, ami szintén pirosas és aromásan csíp, nem csak úgy durván bele a világba.

Kicsit lefő a leve, és kész.

 










 

Leírni jóval hosszabb, mint megcsinálni...

Meg lehet enni önmagában vagy kenyérrel vagy rizzsel, de szerintem a legjobb főtt tésztával. Ha akkor rakjuk oda a tésztának a vizet, amikor elkezdjük kifagylalni a húst, épp egyszerre lesz kész.

Té szerint kell hozzá hagyma is, elvégre bab.

És (ebben egyetértünk) a babhoz még leves formájában is kell ám hagyma, méghozzá veres (=lila). Amikor Magyarországon először ettem ilyet nem eggyel odébb születettek előtt, mindenki elképedt, hogy "leveshez hagymát?". Igen bizony! Próbáljátok ki.

Ugyanúgy, mint ezt a valódi, népi ihletésű, roppant szofisztikált, rafinált receptet. Még (főzni nem szerető) fiúk is könnyedén elbánnak vele...


 

Akkor most én (T.) jövök: szóval mindenféle babhoz igenis kell a hagyma. Hogy ez honnan ivódott belém ilyen mélyen és ellentmondást nem tűrően, csak találgatni tudok: szerintem kissrác-koromban, amikor az akkoriban orrba-szájba vetített veszternfilmeket néztem, és (mint minden, magára valamit is adó fiúgyerek) én is kovboj szerettem volna lenni.


(Megjegyzem, indián soha, mert az indiánokat totál lúzernek tartottam, noha ezt a szót akkor még nem ismertük, de a lényeg az volt, hogy ki a fene akarna olyan nációhoz tartozni, akik nevetséges ágyékkötőben flangálnak, a fejükön hülye tollakkal, és a tábortüzek körül esténként roppant kínos táncot ropnak...)


Szóval Old Shatterhand igen, Winettou sose'. Tudom, mások meg fordítva voltak ezzel, de én sosem szerettem volna meghalni a film végén. És ha már erről beszélünk: most se szeretnék.


Nos - mintegy visszakanyarodva a kultúrtörténeti kitérő után a gasztronómiához -, a fehér nyomkeresők, sheriffek, de főleg az igazi marhapásztorok a szárított tehéntrágyából rakott tűz mellett MINDEN este babot ettek (lásd még Bud Spencer), és a babhoz hagymát. És olyan, de olyan guszta volt, és olyan étvággyal harapták a fej hagymákat (azóta is vallom, hogy egy igazi férfi HARAPJA a hagymát - persze nem a Britannia yachton adott fogadáson), szóval egy-egy ilyen film után hazamentem és babfőzeléket kértem, hagymával. Anyám ennek a kérésnek általában eleget is tett, de a tehéntrágyát nem engedte.


Ez a hagyma és a bab szerves összekapcsolódásának igaz története.


17 komment

Címkék: főétel chili darálthús szárazbab

A bejegyzés trackback címe:

https://kaja.blog.hu/api/trackback/id/tr50185392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2007.10.05. 00:54:05

Hagymával kapcsolatban tökéletesen egyetértek. Bablevesbe mindnig teszek egy csomó veres hagymát, meg egy kevés fokhagymát is. Nyamm.

Apropó csípős, nem tudom, erős pistát mily gyakran szoktatok enni, de utóbbi évek tapasztala alapján nagy rakat ... (étkezési blogban nem írunk ilyen szavakat) lett. Alig érződik benne az erős. Ami vicces, nemrég nálam volt unokaöcsém, és mondta, hogy náluk sokkal erősebb az erős pista(Balcsin lakik). Pedig ugyan az a márka...

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.10.05. 02:24:37

Erős Pistával kapcsolatos megjegyzéseddel kénytelen vagyok egyetérteni; én már vagy két éve nem veszek.

Biztos az a qrva EU tehet róla. Vagy a számítógép.

Viszont mindig van itthon Tabasco; ha lehet: piros is és zöld is. IMÁDOM.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2007.10.05. 10:35:11

Na, én például Tabascot nem találok sehol. Még a kurva teszkóban sem, pedig ott aztán a facsipesztől a pángalaktikus gégepukkasztóig minden van.

Tabascohoz legjobb recept azonban a következő: vodka, málna szörp(maga a koncentrátum), és Tabasco szósz. Nyami:)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.10.05. 10:58:57

És olyat próbáltál már, hogy mézet, fokhagymát, csípőspaprika erét és magját, ráadásul egy kis Tabascot összekeversz és a katyvaszt hagyod állni egy-két hétig? Miután összeértek az ízek, grillezett húsra kenve MENNYEI!

(Lehet, ebből írok egy posztot ide, ha Csuri megengedi...)

BTW Tabasco: a Lurdy ház földszintjén, a nemtommostmilyen nevet viselő ABC-ben eddig mindig találtam, pirosat, ződet egyaránt.

ormembar 2007.10.05. 11:31:05

az eros pistat en sosem szerettem. :) fiszerezest kb. hasonloan csinalom. gyakran van otthon friss chili, ha megsem, akkor chili por es cayenne bors vegyesen. a fagyra mindig felrerakok egy keves aprora vagott zoldfuszert, igy petrizoldet is szoktam belerakni. viszont! az ilyen paradicsomos meg chilis elore osszeguzmalt konzerveket ki nem allhatom. vagyis en inkabb a naturt veszem meg, aztan le is oblitem alaposan, mert sztem szornyu mellekize tud lenni neha. es hamozott paradicsomkonzervet boritok bele. ebbol van darabolt is, de egeszben is jo, mert 20-30 percig szeretem fozni, addig szet lehet nyomkodn. ami viszont nagyon nem: supermarkertbol hust csak a legvegso esetben! daraltat viszont SOHA! meg a csarnokbol sem. megnovelt felulete miatt a leggyorsabban romlo dolgok koze tartozik, sosem tudod, miota all ott, sem azt, hogy mit is daraltak meg bele, egyaltalan kimostak-e a husdaralot, vagy honapok ota peneszedik az egesz.

ps: pulykahusbol is jo am!

Csuri / Bariildi 2007.10.05. 22:07:31

Ormembar,

Hát nem is állítottam, hogy ez a finom ízlésű urak kajája, mert nem is...
Lehet friss húsért kimenni falura, megnézni a sertést mielőtt levágják, sőt a füvet is amit legelt (hogy ezzel a kellemes képzaarral éljek), meg masszírozni hogy porhanyós legyen - nem ragozom.
Ezek az ínyencségek imádnivalók (én magam is imádom), de valahogy naponta, mikor este hét-nyolc között beesek az ajtón, nem jön össze.
Még az sem, hogy a friss húst én magam eská darálgassam - sorry.
De tudom, hogy sokan idegenkednek a teszkós meg egyebes darálthústól, mert kituggya mi van benne. Én nem is akarok rágondolni... és mivel nekem erős az akaratom, nem is gondolok :)
Soha semmi bajom nem lett még tőle, legfeljebb néha a szokásosnál is több volt benne a víz...
De persze senkit nem beszélek le a javaslataidról, sőt.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.10.05. 23:06:06

Ja; disznót kéne tartani, mindig is mondtam, de Csuri hallani sem akar róla...

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2007.10.06. 11:15:54

Teszkós husikról van némi elképzelésem, miután olvastam a két teszkó könyvet(digitális formában van meg mindkettő, ha netán igény vóna rá).

Igazából lehet ott is vásárolni, csak nem mezei vásárlóként. Nekünk pl van ismerős, akivel előre telefonon egyeztetünk, hogy mit szeretnénk, ő elkészíti, és ez biztos, hogy jó minőségű. Ilyenkor egy hónapra előre megvesszük a darálthúst meg egyebeket:)

A másik, ha valakinek nincs ismerőse, akkor érdemes figyelni, hogy a teszkós kollegáknak honnan adnak, és honnan adnak a "sima" vásárlónak. Picit figyelni kell, de azt hiszem, megéri

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2007.10.06. 11:17:12

Csurtus,

pedig én meg voltam győzödve róla, hogy Csuri bevállalósabb;)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.10.06. 15:49:31

Én is aszittem, amikor elvettem feleségül. Aztán most se disznó, se kacsatelep... Még egy nyomorult kecskét se enged hazahozni.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2007.10.06. 15:58:31

Pedig tudjuk nagyon jól, hogy minden magára valamit is adó családban legalább egy kecskének kell lennie

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.10.06. 16:11:31

Na tessék, ezek szerint te is így látod; pedig nem is beszéltünk össze!!!

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2007.10.06. 16:15:11

De ha még össze is beszéltünk volna... Ezt tudhatja mindenki, aki csak egy kicsit is nyitott a világ dolgaira

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.10.07. 21:38:06

De tényleg: van nekem egy pszichológus cimborám, akinek akkora a telkén a füves rész, hogy már nem győzte nyírni - na, ekkor megszületett a döntés: KECSKE.

Kérdem én: hát tévedhet egy pszichológus?!?!?!?!?!?!

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2007.10.07. 21:47:45

Az attól függ. Pszichoanalitikus vagy sem?

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.10.08. 07:30:39

Na ez az, amit sose mertem megkérdezni tőle.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2007.10.08. 08:25:26

Egyszerű a megoldás. Ha általában gyermekkori szexualitásról, valami görögről, aki megdugta az anyját, az anális élvezetekről beszél, ráadásul kokainnal próbál kezelni, akkor az:)
süti beállítások módosítása