Adományvonal

Megjelent a Konteókönyv!

Apró_konteó_230.jpg

Sanya-Csuri főz

Ez egy olyan főzőcskéző blog, amelyben a receptek sosem úgy kezdődnek, hogy "hozzávalók", és azt se mondjuk meg hány fokos legyen a sütő! Ellenben ötleteket adunk, variációs lehetőségeket sorolunk fel, a kaják többsége pedig nagyon gyorsan és kevés melóval készíthető el. Hetente egy főzési ötlet azoknak, akik eléggé lezserek és nem a konyhában akarják leélni az életüket. De szeretnek jókat enni!!

Hányan vagytok most?

website stats

Itt vannak az éhesek...

Utolsó kommentek

  • ll: 1456? Nándorfehérvári győzelem. Ezek után kérdésem ha magyar gyerek vágja a törököt, akkor annak a... (2014.11.22. 14:36) A só
  • ll: www.google.hu/imgres?imgurl=http://www.zoldstudio.viragcenter.hu/fuszer/szeklice4.jpg&imgrefur... (2014.11.22. 14:10) A sáfrány
  • szilvi1960: Hát igen, úgy az igazi egy nap ha kávéval indul :) Én már megittam a reggeli tchibo adagom, és dél... (2012.03.02. 12:33) A tiltott ital, a kávé
  • albaildiko: egy kis segítséget szeretnék nyújtani, hogy ne legyen annyira koszos a gáztűzhely, a gázrozsa köré... (2011.10.22. 09:39) Sültpaprika-saláta
  • Mangi: Fantasztikus ez a recept(is)! Gyermekkorom hamisítatlan ízei. Sajnos az anyámtól nem tanultam meg ... (2011.06.10. 12:56) Salátaleves
  • Utolsó 20

Csurtusék utaznak

Nincs megjeleníthető elem

GA

Ájrán

2007.08.26. 07:26 Csuri / Bariildi

A változatosság kedvéért ez nem étel, hanem ital, és minden bizonnyal azért ugrott be, mert a visszatért "jó" melegben állandóan szomjas vagyok...

Márpedig szomjúság ellen - bármilyen furcsának is tűnhet elsőre - sósat kell inni. Most gyengébb idegzetűek és gyomrúak biztosan összerándultak, mert má' hogy lehetne sósat INNI, hacsak nem erőleves az, de azt ugye forrón kell, és csak nem őrültem meg ezt ajánlani 40 fokban...


Nos én nem, habár vannak olyanok akik esküsznek a forró teára mint hűsítőre a kánikulában, de én most nem ezt javaslom, hanem egy HIDEG és SÓS italt.

Na jó, nem nagyon sós, csak picit...

Az ájránt (ayran) először Isztambulban kóstoltam legegyszerűbb formájában, ami a következő:

2 rész joghurt, egy rész víz, kicsit megsózva, összeturmixolva (jól összekeverve, ha turmixoláshoz nincs energiád egy habverő is megteszi) lehűtve.

Ahhoz képest, hogy ennyi a recept maga, elég sok körítést mellé teszek még :)

Tehát itt egy hígított joghurttal állunk szembe, amit kicsit megsózunk. Nem véletlen, hogy ezt is a Balkánon találták ki, én török és arab variánsról hallottam. A Pesten mostanában osztódással szaporodó 3 török testvér éttermekben is adnak valami hasonlót.
A só azért kell bele, mert segít a vizet visszatartani, egyúttal pótolja azt a sót, amit az izadással veszítünk.

Az anyukám majd tudományosabban is megmagyarázza, hogy ez miért oltja jobban a szomjat, mint a nem sós.

További előny: nagyon meleg napon, amikor nem tudunk enni sem a hőségben, fél liter ájrán megoldja még az éhség problémát is: nem csak folyadékot viszünk be, hanem minden más finomságot, ami csak van a joghurtban, még kalóriát is, szóval éhenhalás ellen is jó.

Na de ha csak ennyi lenne, billentyűt sem ragadok! A lényeg és a finom kis perverziók ezután jönnek:

Ragozás

Té szerint (minden pasi egyet fog érteni) az igazi ájrán fokhagymás.

Ténykérdés, hogy nagyon finom egy kis zúzott fokhagymával. A fiúk szerint nem kell sajnálni belőle, de ezt engedjük el a fülünk mellett: kb. egy fél liternyi ájránba 2-3 cikk fokhagymát zúzzunk bele. Akármilyen apróra vágjuk, nem ugyanaz: én azt a nyomó-préselő célszerszámot javaslom, és csak a kinyomott, vagyis teljesen összezúzott rész kell bele.

További fantasztikus lehetőségeket kínálnak a fűszerek, mert természetesen az italt meg is lehet ízesíteni.

Kétféle irány lehetséges:

1. porított/szárított fűszerek, darált bors...
2. friss fűszerek.

A törökök is mintha tettek volna bele valami fűszerkeveréket, ami amellett hogy csípett picit, rószaszirom illatú is volt - esküszök! nem most találtam ki!! Én a porított fűszereket kevésbé támogatom, a csípősséghez is legfeljebb egy csipet darált fehér borsot.

A zöldfűszerek az igaziak!

Itt az emberfia elengedheti a fantáziáját, két dolog számít: mit szeretünk és főleg mi van frissen kezünk ügyében. Lehet kapros, petrezselymes, mentás, citromfüves, bazsalikomos, zsályás, snidlinges... ájránt gyártani, vagy kombinálni mindent amit találunk... A zöldfűszert nem árt nagyon apróra vágni, mert jobban elkeveredik, habár persze így is feljön a tetejére.

Nekem a kedvencem a menta + citromfű (3 féle mentám és 2 féle citromfüvem nő a kertben, úgyhogy ez is több mint kettőből van kombinálva) vagy a bazsalikom levél, illetve ha éppen van kéznél, akkor a reszelt gyömbérgyökérrel ízesített (ez csíp is egy kicsit, de egész másképp mint a bors vagy a paprika).

A víz (egy része vagy egésze) helyett uborkalevet is lehet használni (ehhez a kígyóubi kicentrifugázva megfelel; igaz, így már nem 2 perc az elkészítés...).

Egyes receptekben fele joghurt, negyede víz, negyede tej.

Ha nincs joghurt otthon (vagy a boltban, mint ahogy azt mostanában egyre többször tapasztalom a kis üzletekben: a joghurtos rész üres), de van kefír, ne essünk kétségbe. Kicsit savanykásabb lesz, de a fíling hasonló.

Na, igyatok feleim, oszt meséljétek el, mivel ízesítettétek az ájránotokat.

7 komment

Címkék: joghurt üdítő ital ájrán ayran

A bejegyzés trackback címe:

https://kaja.blog.hu/api/trackback/id/tr86148973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.26. 17:11:28

Szerintem egy normál ájrán (vagyis amelyikben a joghurton és vízen kívül van só és egy kis fokhagyma - esetleg fokhagymás sóval megoldható, hogy másnap mégiscsak lehessen emberek közé menni), szóval a normál ájrán elbír pár csepp Tabasco-t (lehetőleg a zöld fajtából), vagy más csípős szószból valamennyit.

És én a kefírt nem ajánlom ájrán-alapanyagnak. Pont amiatt, mert nem elég karakteres az íze - legalábbis a bolti kefíreknek. Ha van otthon kefírgombás saját tenyészet és tehéntej-forrás, az más.

Ha merészek vagytok, és már a középiskolában sem hőköltetek vissza az olyan kísérletektől, amelyeket a kémiatanárotok SZIGORÚAN megtiltott, akkor próbáljátok ki csapvíz helyett buborékos ásványvízzel. Ez akkor poén, ha nem hagyod állni, hanem perceken belül megiszod.

Szerintem finom.

microgold · http://www.csillagvarazslo.hu 2007.09.09. 13:11:36

Amennyire én tudom, az eredeti (már ha lehet egyáltalán egy ilyen dolognál eredetiről beszélni, hisz nyilván ott is ahány ház, annyi szokás), szóval az "eredeti" mentával készül, nagyon enyhén fokhagymás kivitelben. Én legalábbis a boszporuszi-szoros túloldalán ilyet ittam több helyen is. Szerintem ez a lgfinomabb.

És érdekes, ott a döner-kebabot sem pitába rakták, hanem frissen sült hosszúkás cipóforma kenyér egynegyedébe.

Csuri / Bariildi 2007.09.09. 13:43:32

Microgold,
igen-igen, a fokhagyma + menta, bármennyire is ellentmondásosnak tűnik, kiválóan passzol egymáshoz! Én is nagyon szeretem ezt a variánst.
És van még egy étel, amiben össze szoktam hozni ezt a kettőt (majd eccer azt is megírom):
bárány- vagy fiatal birka sült.
Fokhagymával tűzdelve, sok - szárított és friss - mentával.
Húúú...
Egészen megéheztem...

Csur

Balázs · http://balazshaui.blogspot.com/ 2007.09.09. 17:18:18

Egy pici csipet sáfránnyal is meg lehet próbálni, finom illata lesz tőle.

Dani Csaba 2007.09.13. 18:18:52

Na, és mi lenne, ha víz és fokhagyma meg só hozzáadása helyett az ebéd végén megmaradt muzsdéjt adnánk a joghurthoz? Az összetevők gyakorlatilag megegyeznek.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.09.14. 14:43:42

Csaba,

évtizedek óta kedvelt csemegém a fokhagymás-mézes joghurt. Amikor ki akarok rúgni a hámból, még pár csöpp Tabasco-t vagy más, csípős szószt is hozzáteszek. Picit összeturmixolni, oszt' adjál neki!!!

Isteni!

Dani Csaba 2007.09.14. 15:43:53

Akkor ma vagy holnap kísérletezem...
süti beállítások módosítása