Adományvonal

Megjelent a Konteókönyv!

Apró_konteó_230.jpg

Sanya-Csuri főz

Ez egy olyan főzőcskéző blog, amelyben a receptek sosem úgy kezdődnek, hogy "hozzávalók", és azt se mondjuk meg hány fokos legyen a sütő! Ellenben ötleteket adunk, variációs lehetőségeket sorolunk fel, a kaják többsége pedig nagyon gyorsan és kevés melóval készíthető el. Hetente egy főzési ötlet azoknak, akik eléggé lezserek és nem a konyhában akarják leélni az életüket. De szeretnek jókat enni!!

Hányan vagytok most?

website stats

Itt vannak az éhesek...

Utolsó kommentek

  • ll: 1456? Nándorfehérvári győzelem. Ezek után kérdésem ha magyar gyerek vágja a törököt, akkor annak a... (2014.11.22. 14:36) A só
  • ll: www.google.hu/imgres?imgurl=http://www.zoldstudio.viragcenter.hu/fuszer/szeklice4.jpg&imgrefur... (2014.11.22. 14:10) A sáfrány
  • szilvi1960: Hát igen, úgy az igazi egy nap ha kávéval indul :) Én már megittam a reggeli tchibo adagom, és dél... (2012.03.02. 12:33) A tiltott ital, a kávé
  • albaildiko: egy kis segítséget szeretnék nyújtani, hogy ne legyen annyira koszos a gáztűzhely, a gázrozsa köré... (2011.10.22. 09:39) Sültpaprika-saláta
  • Mangi: Fantasztikus ez a recept(is)! Gyermekkorom hamisítatlan ízei. Sajnos az anyámtól nem tanultam meg ... (2011.06.10. 12:56) Salátaleves
  • Utolsó 20

Csurtusék utaznak

Nincs megjeleníthető elem

GA

Salátaleves

2008.05.02. 10:14 Csuri / Bariildi

SALÁTALEVES
4-6 személynek

Sanya küldött nekem egy salátaleves leírást, én pedig ma éppen főztem is egy adagot - úgyhogy most egy közös receptet olvashattok, sok variációs lehetőséggel. Zölddel Sanya, feketével én, de persze nagy különbség nincs a salátaleves-stílusunk között, mert nem fogjátok kitalálni, kitől tanultam salátalevest főzni? Bingó! Az anyukámtól, azaz Sanyától :)))



Három szép fejessalátát bő vízben megmosunk, miközben leveleire szedjük és hagyjuk lecsepegni. De kora tavasszal az éppen kihajtott és még csak leveles salátából is készíthető. Sok kell belőle, mert a főzéskor nagyon összeesik.































Egy megfelelő nagyságú lábosban 5 deka füstölt szalonnát apró kockákra vágva egy kanál olajjal kisütünk, amíg megpirul. Akkor félrehúzzuk a lángról, lyukas kanállal a szalonnadarabkákat kiszedjük egy kis tálkába. (Ezt tálaláskor a leves tetejére szórjuk).

Aki vegetáriánus, nyugodtan hagyja ki a szalonnát, a levesbetétbe még mindig reszelhet majd füstölt sajtot és akkor a füstös íz sem marad ki.
 
A szalonna helyett egyébként lehet sonkát is használni, én ma egy egészen sovány, de füstölt sonkát kockáztam apróra és azt tettem bele.

A megmaradt zsiradékba két púpos evőkanál lisztet keverünk, visszatesszük mérsékelt lángra és állandó kevergetés közben rózsaszínűre pirítjuk.

Nem kötelező rántást csinálni hozzá, anélkül is nagyon jó, csak a leve nem lesz krémes, hanem híg - de hát egy levesnél ez elfogadható, nem??


A forró rántást felöntjük két liter hideg vízzel, egy adag ételízesítővel és sóval megadjuk az alap ízét. Két db. zöldfokhagymát, szárastól apró karikára vágva, egy kötés zöldkaporral és egy csokor petrezselyemzölddel a levesbe dobjuk, és hagyjuk, hogy 4-5 percig főjön. Ha nincs zöldfokhagyma, akkor egy fél fej rendes fokhagymát takarítunk és vágunk apróra.

 

A fokhagyma alaprekvizítum, és a zöldfokhagyma az igazi. Nekem sajna nem volt, úgyhogy rendes fokhagymát aprítottam az alapba, egy sárgarépát is, egy fej rendes hagymát (de zöldhagyma is lehetett volna, szárastól), no meg az említett sonka. Ezt párolgattam meg alapnak, még a vízzel való felöntés előtt (mivel nem volt rántás, nem is volt mit felönteni):


























Majd két kanál balzsamecettel, kevés citromlével, kiskanál cukorral, vagy szintetikus édesítővel kellemes savanyú levet készítünk. Ebbe tesszük bele a nagy darabosra tépett vagy vágott, mosott salátaleveleket és ezt maximum 5 percig hagyjuk még forrni.

Mivel mi a savanyú leveseket kevésbé szeretjük, én nem szoktam savanykásra venni a figurát, ellenben a rántás hiányát tejjel vagy joghurttal pótolom.

Tejjel:

A fent látható alapot megpárolás után felöntöm egy kis vízzel, főzöm pár percig, beledobálom a tépett salátát; mikor azzal is meglobbant egyet, akkor felöntöm víz-tej keverékkel. Kb. fele-fele arányban lesz a leve tejből és vízből. A tejes verziótól kifejezetten édeskés a leves! ha ezt savanyítani akarjuk (akár ecettel, akár citrommal), akkor a tej összeugrik benne és aprócsomós lesz. Az ízének ez semmit nem árt, de kvázi nem "szép". Ki ne dobjátok, mert negyon finom tud lenni ilyenkor is.

 

Joghurttal, kefírrel:

Ugyanaz mint fentebb, csak a joghurt kb. az összes lé egyharmada. Ilyenkor az íze savanykásabb már eleve, és a joghurt is kicsit csomós lesz a lében, szépészetileg lehet, hogy nem állja meg a helyét, ízben viszont csodás.

Ma joghurtot tettem bele, és íz-ellensúlyozásként egy kiskanál cukrot is.




























Levesbetét

Ha azt mondom, hogy tojásrántottát teszünk a levesbe, azt hiszitek ugye, hogy ez vicc?

Pedig nem.
Figyeljetek erősen.

Az anyukám szerint:

Közben egy teflonsütőben kevés olajban megsütjük a tojáspalacsintát. Két személyre egy tojást számítunk. Egy mélyebb tálkába feltörjük a tojásokat, ahány tojás, annyi evőkanál búzalisztet szórunk rá, csipetnyi sót, borsot, és simára keverjük. Édes tejjel hígítjuk palacsintatészta sűrűségűre (jól folyó, krémes állag).

A forró olajba ½ cm vastag rétegben beleöntjük az előbb leírt keveréket és fedő alatt hagyjuk pirulni az alját, amíg a felülete is megkeményedik. Akkor megfordítjuk és a másik oldalt is szép barnás pirosra sütjük.
































Ha kész, lapostányérra csúsztatjuk. Ha 3-4 tojást használunk, akkor lehet, hogy két lapótyát kell sütni.

A tojáslepényt éles késsel 1/1,5 cm nagyságú kockákra aprítjuk.

Tálalás előtt a levest forrásig melegítjük, akkor belekeverjük a tojás-kockákat és egyszer hagyjuk fellobbanni, majd rádobjuk a pirított szalonnadarabkákat. Aki nem diétázik, tejfölet is tehet a levesébe.

Szerintem:
is nagyon hasonló, csak ma natúr tojáslapótyát csináltam, liszt és tej nélkül, ellenben sok reszelt "telemea" típusú sóstúróval:




























Három tojást a reszelt túróval jól összekavartam (ide lehet a reszelt füstölt sajtot belecsempészni) és kisütöttem a két oldalát.

Összevágtam egy falapátkával a teflonban:






























És bele a forrásban lévő levesbe:




























Az anyukám verziójában szereplő kisütött lapótya erősebben (sőt, nagyon!) megduzzad, miközben felforraljuk vele a levest, ez a liszt nélküli szintén duzzad, de nem olyan nagyon.

Variációk:

A tojáslepény elkészítésekor lehet egy kicsivel kevesebb lisztet használni, cserébe sóstúróval gazdagítjuk a masszát (lehet telemea reszelve, burdó (liptói), vagy apróra reszelt svájci sajt). Egészem más ízű lesz így a levesünk.

Savanyításhoz használhatunk Bors Magic-ot, de a rántást felengedhetjük valódi korpacibere-lével is. Petrezselyemzöld helyett egy szál lestyánlevelet is tehetünk a levesbe, de azt nem kell belevágni, a saláta befőzése előtt kidobjuk.




























Nem beszéltünk össze, de én is tettem bele bors magic-ot, az egyéb fűszerek helyett viszont egy bazsalikom ízbombát is.

Van füstös leveskocka, próbáltam már és az is nagyon jó bele.

Persze az igazi a friss zöldfűszer.

Levesbetétként nem csak ezt a tojáslepény, de a sajtos vagy sóstúrós galuska is nagyon jól passzol hozzá.

Száz szónak is egy a vége: salátalevest szinte a semmiből lehet csinálni, vegyetek több fej salátát, a szép közepét egyétek meg nyersen, a külsőbb levelekből meg főzzetek levest.

26 komment

Címkék: leves saláta levesbetét salátaleves

A bejegyzés trackback címe:

https://kaja.blog.hu/api/trackback/id/tr88450438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bogi82 2008.05.02. 13:17:04

Húú, ez nagyon finomnak tűnik, még a hétvégén kipróbálom!

cézár · http://vacsora.blog.hu/ 2008.05.02. 17:58:22

Imádom a salátát:-) Én is kipróbálom.

ekkerjoz 2008.05.02. 21:57:47

Nagyon megérte kivárni az új postot, s bár a név a legszerényebb hozzávalóra utal, igencsak tartalmas és izgalmas leves. (A népmesei kőleves jutott eszembe, ahol azért sokminden kerül a kő mellé...)
Holnap piac, ha lesz saláta (s minden más), megvan a leves. Megpróbálom tejszínnel (is).
Üdv:EJ

Benikuty 2008.05.04. 10:37:04

Na, én a salátát megeszem nyersen, leves sose lesz belőle:) Lehet, hogy ez hiba? Lehet:))

Ildis 2008.05.04. 14:14:53

Nekem gyakran kell főzni :((, így 10-15 perc alatt oldom meg a konyhai feladatokat. Íme a salátaleves rövid változata: sovány füstölt sonka (csinosabbaknak szalonna), pici olajjal egy fazékba, 2-3 percig sütni, ráütni 3-4 tojást, jól megkavarni (könnyen odaragad), felönteni tejjel (vagy aludttejjel), beletenni jó sok vágott fokhagymát, sót, forrás után hozzáadni sok darabolt salátát. Újraforrás után 2-3 perccel levenni a tűzről. Utána ecet kerül bele. Vizet nem teszek bele, viszont óvatosan kell forralni a tejet...

catalpa 2008.05.04. 17:06:15

Hello
A soska levest egyszerubb megfozni ( eloallittani ), jobb, finomab es tele van ' C ' Vitaminnal es Vassal.
En Banati vagyok de mi soha nem csinaltunk Salata levest, nem is hallotam rola ott a Banatban, ez egy Regati ( Oltean ) etel volt.

ekkerjoz 2008.05.04. 18:31:54

Üdv Catalpa,

sokfelé létezik, sokféleképpen, Belgiumban például cikóriát is tesznek bele, meg spárgát, de alapvetően "salátaleves" marad:)))

Jóvót egyébként, de alig akadt a piacon saláta.

cromwell 2008.05.05. 12:49:34

Nagyon jó ez a közös recept! Gratulálok hozzá mindkét szerzőnek. Sok jó ötlet is van benne. Ildisé is jónak hangzik, kipróbálom. Catalpa! A belgiumi salátalevest nem ismerem, de azt hiszem, ebben a formában ez inkább erdélyi. Valahogy az volt az érzésem, hogy inkább csak az erdélyből Temesvárra származottak között ismert így szalonnásan-tojásosan. Sóskaleves ügyben egyetértünk. Én füstölt sonkával szeretem

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.05. 12:59:27

A szalonna, illetve a füstölt sonka még egyetlen ételnek sem tudott megártani.

Na jó, maximum a mézes puszedlinek.

ekkerjoz 2008.05.05. 17:28:39

Hát, az angolok, meg az amerikaiak eszik a szalonnát narancslekvárral, vagy mézzel. Ők tudják, de nem rossz...

tistedur 2008.05.05. 20:45:48

a saláta jó úgy is,ha kisütött szalonnára dobod a leveleket,megfonnyasztod egy kicsit és leöntöd tejföllel..és készen is van :)

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.05.05. 22:25:40

Kanadában (Québecben) meg a tepertőt juharsziruppal. Háááát...

ekkerjoz 2008.05.07. 07:51:01

Csilli (becses nejem, aki mindig kísérletezik új receptekkel, főleg rajtunk) húsvétkor sütött sonkás muffint. Megettük.

cromwell 2008.05.07. 08:20:28

ekkerjoz! Holnap is jelentkezz, légy szíves! Őszintén aggódom!

cromwell 2008.05.07. 08:21:31

Egyébként itt a Dunántúlon valami salátafőzelék emlegetésébe botlottam. Ki tud erről valamit?

tistedur 2008.05.07. 20:04:13

még ha répafőzelék lenne :) azt ismerem

Benikuty 2008.05.08. 13:33:33

Tist, főzhetsz bele répát. A répa szeretete igen pozitív tulajdonság, érző lelket takar:))

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2008.05.09. 10:26:17

"En Banati vagyok de mi soha nem csinaltunk Salata levest, nem is hallotam rola ott a Banatban, ez egy Regati ( Oltean ) etel volt."

Kolozsváron nemcsak hallottunk róla, hanem ettük is. Nyáron hetente többször is. Tejfölösen, pirított szalonnadarabokkal, sok-sok fokhagymával. De nem szerettem :-( Most azért szívesen megenném :-))

Ildiko 2008.05.14. 20:54:22

Szerintem nagyon jo ez a recept. Ma kiprobaltam es az egesz csaladnak izlett.

cromwell 2008.05.21. 08:27:45

Legutóbb meg a székelyes salátás bablevessel kompenzáltam... Arról is kéne írni!

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.05.21. 11:06:46

cromwell,

nyomj már végre egy vendégposztot!

cromwell 2008.05.22. 07:50:48

csurtus! önértékelési zavarokkal küzdöm...:)

tybors 2008.09.07. 13:25:06

Nagyon izletes lett.Mindenkinek ajánlom

Verus58 2010.09.30. 14:12:37

Most lett kész! Isteni finom!!!
Eddig sosem főztem saláta levest, kíváncsi leszek a család mit szól hozzá.

Mangi 2011.06.10. 12:56:41

Fantasztikus ez a recept(is)! Gyermekkorom hamisítatlan ízei. Sajnos az anyámtól nem tanultam meg főzni, de most Ti ezt pótoljátok. Köszönöm!
süti beállítások módosítása